Gilles Fresnais

Gilles Fresnais
Region:
Gilles Fresnais

Organization:

Biography:

Member of the GRM from 1970 to 1974, Gilles Fresnais participated in the activities of the group headed by François Bayle as Guy Reibel’s Assistant who taught alongside Pierre Schaeffer in the electroacoustic music composition class and musical research at the Conservatoire national de musique in Paris.

In 1971, as a composer Mr. Fresnais actively participated in producing the ‘’Autodafé” opera soundtrack and performances by Maurice Ohana at Lyon Opera under the joint direction of Theodor Guschlbauer and Claire Gibault.

Research Assistant at the GRM, he then worked with Jacques Lejeune on movie soundtracks entrusted to the group in what was called the "cellule de musique pour l’image (‘’music cell for images”).

He was also involved in a recording mission in Bali in 1971. A short film was produced for the occasion and five LPs devoted to the music of this island were released.

A resident of Québec since 1974, he participated as a composer of electroacoustic music in some concerts in Saint-Hyacinthe, Québec and, in 2013, he performed at la Nuit de la création au Musée national des beaux-arts du Québec, as well as at Université Laval (2012 and 2013). Some of his works were broadcast on France Musique in 2013. Despite a few musical activities, he took up composing again in 2010 using new digital audio methods. Vox Aeternam was his first successful piece with this technology. A second piece, Les chants de la terre (Earth Songs), was premiered at Université Laval as part of CRANcert 2014 (Henri-Gagnon hall). Currently, some of its works are broadcast on different radio stations and played in different countries (France, Canada, Ireland).

Membre du GRM de 1970 à 1974, Gilles Fresnais participait aux activités du Groupe que dirigeait François Bayle, en tant qu’assistant de Guy Reibel qui enseignait aux côté de Pierre Schaeffer dans la classe de composition de musique électroacoustique et de recherches musicales au Conservatoire national de musique de Paris.

En tant que compositeur, il a activement participé à la réalisation de la bande sonore et aux représentations de l’opéra de Maurice Ohana « Autodafé » à l’opéra de Lyon sous les directions conjointes de Theodor Guschlbauer et Claire Gibault en 1971.

Il s’est ensuite occupé avec Jacques Lejeune des bandes sonores de films confiés au groupe dans ce qu’on appelait la « cellule de musique pour l’image ».

Il a effectué en 1971 une mission d’enregistrement à Bali. Un court métrage a été réalisé et cinq disques consacrés à la musique de cette île ont été réalisés.

Au Québec depuis 1974, il a participé en tant que compositeur de musique électroacoustique à quelques concerts à Saint-Hyacinthe, à Québec et, en 2013, à la Nuit de la création au Musée national des beaux-arts du Québec, ainsi qu’à l’Université Laval (2012 et 2013). Certaines de ses œuvres ont été diffusées sur France Musique en 2013. Malgré quelques activités musicales, il a repris la composition en 2010 avec les nouveaux moyens audionumériques. Vox Æternam est sa première pièce aboutie réalisée avec cette technologie. Une deuxième pièce, Les chants de la terre, a été présentée en première à l’Université Laval dans le cadre du CRANcert 2014 (salle Henri-Gagnon). Actuellement, plusieurs de ses œuvres sont diffusées sur certaines stations de radio et lors de concerts au Canada et à l'étranger.

Recent Activity

Blog

This user does not have any blog entries

News

There are no news stories currently attached to this profile

Events

There are no events currently attached to this profile