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Alfred Kunz: 1929-2019

Alfred Kunz: 1929-2019

February 21, 2019
Ontario

ALFRED KUNZ
1929-2019

The Canadian Music Centre joins with the Canadian music community, in particular in the Kitchener-Waterloo region, to mourn the loss of Associate Composer Alfred Kunz. Mr. Kunz passed away on January 15, 2019 at the age of 89. He was an accomplished composer with a penchant for nurturing music making in his community.

Mr. Kunz was born in Neudorf, Saskatchewan in 1929. His family would eventually settle in Kitchener when he was still young. Mr. Kunz felt a strong connection to music making as a shared activity, including among his family members. Although a career in music was frowned upon by his father, Mr. Kunz began putting some of his own money towards music lessons. These self-directed efforts culminated in his settling in Toronto to study at the Royal Conservatory (1949-1955).

As a teenager, Mr. Kunz told his friends he was going to be a composer, before he even “knew what a composer was”. While in Toronto Mr. Kunz studied theory and composition with John Weinzweig, Gordon Delamont, and Heinz Unger. He would spend summers from 1964-65 studying conducting and composition in Germany with Karlheinz Stockhausen. While his early writing explored twelve tone technique, his career as a composer would largely be defined by more tonal and deftly crafted melodic works, as well as a devotion to setting text (sacred and secular) exploring a range of thematic materials—including reflections on Waterloo County.

Like many Canadian composers in the 1950s, Mr. Kunz took it upon himself to foster the conditions for a vibrant music community, while also creating opportunities to write new works. When he moved back to Kitchener he would take on a succession of roles in his surrounding community: in 1958 he organized and conducted the Kitchener-Waterloo Chamber Music Orchestra and Choir; in 1965 he was appointed director of music of the University of Waterloo (a position he would hold until 1979); from 1965-67 he was the principal of the Canadian Music Teachers’ College in Burlington; and even served as conductor of the Kitchener Concordia Club Choirs. Choral writing would remain a focus of his composition practice. He also wrote numerous works for orchestra, concert band, string orchestra and more. In 1964, Alfred was commissioned by the Canadian Music Centre to compose two works for the John Adaskin Project which generated new works for music education: Fun For Two, and Fun For Three (pieces for wind duo and trio respectively).

ALFRED KUNZ
1929 – 2019

C’est avec tristesse que le Centre de musique canadienne s’unit au milieu musical canadien — notamment de la région de Kitchener-Waterloo — pour rendre hommage au réputé compositeur agréé Alfred Kunz, décédé le 15 janvier 2019 à l’âge de 89 ans, après une vie passée à promouvoir la musique dans sa communauté.

Né à Neudorf, en Saskatchewan, en 1929, Alfred Kunz déménage à Kitchener avec sa famille alors qu’il est encore enfant. Déjà, il perçoit l’interprétation musicale comme une activité de groupe, y compris au sein de sa propre famille. Malgré la désapprobation de son père à l’idée d’une carrière en musique, Alfrez Kunz commence à économiser afin de se payer des cours particuliers, lesquels l’amènent éventuellement à s’établir à Toronto pour poursuivre ses études au Conservatoire royal de musique de 1949 à 1955.

Adolescent, Alfred Kunz répète à tous ses amis qu’il deviendra compositeur « avant même de savoir ce que c’était ». À Toronto, il étudie la théorie et la composition auprès de John Weinzweig, de Gordon Delamont et de Heinz Unger. Dès 1964-1965, il passe ses étés en Allemagne à étudier la direction d’orchestre et la composition auprès de Karlheinz Stockhausen. À ses débuts, ses compositions sont dodécaphoniques, mais il évolue pour finir par s’établir dans un univers plus tonal et aux mélodies savantes, dans lequel il se consacre à la mise en musique de textes sacrés et profanes relevant d’une vaste gamme thématique, dont une contemplation du comté de Waterloo.

Comme la plupart de ses collègues compositeurs des années 1950, Alfred Kunz décide de créer les conditions propices à l’essor musical de sa communauté tout en s’offrant l’occasion d’écrire de nouvelles partitions. À son retour à Kitchener, il occupe une série de responsabilités dans sa région : fondateur (en 1958) et directeur musical du chœur et de l’orchestre de chambre de Kitchener-Waterloo; directeur (de 1965 à 1979) du programme musical à l’Université de Waterloo; directeur (de 1965 à 1967) du Collège canadien des professeurs de musique à Burlington; et même chef des chœurs du Club Concordia de Kitchener.

Bien que ses activités de compositeur s’articulent surtout autour de la musique chorale, il écrit de nombreuses œuvres pour orchestre, pour fanfare ou pour orchestre à cordes, entre autres. En 1964, il reçoit du Centre canadien de musique commande de deux compositions pour le projet John-Adaskin, mis sur pied pour créer de nouvelles œuvres musicales à des fins pédagogiques (Fun For Two, et Fun For Three, des duos et trios pour vents, respectivement).

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