Vaai Irandu
pour mezzo-soprano

Gabriel Dharmoo
Compositeur
Gabriel Dharmoo
Date de composition : 2009
Durée: 00:07:00
Genre: Solo Voice, A Capella

Instrumentation:

Instrumentation no. 1:
  • 1 x Mezzo-soprano
Notes de programme :
NOTES DE PROGRAMME

Cette courte oeuvre vocale, sans texte, explore les possibilités timbrales et polyphoniques de la voix, d’où le titre tamoul Vaai Irandu, qui signifie Deux bouches.

La première bouche s’inspire de ragas de la musique carnatique, précisément, les ragas Kalyani, Thodi, Shankarabharanam, Abhogi et Saveri. Fragments mélodiques et gamakas (ornements) issus de ces ragas sont développés pour former, de par leur succession, un métaraga imaginaire.

À cette ligne mélodique, la seconde bouche superpose des sons percussifs buccaux (principalement des clics et des éjectives) qui révèlent peu à peu une trame rythmique inspirée du type de constructions arithmétiques (korvai) utilisées par les percussionnistes du sud de l’Inde.

INFOS SUR LE CATALOGUE :

  • Cote:
  • MV 1000 D525va
  • Genre:
  • Solo Voice, A Capella
  • Date d'acquisition :
  • April 17, 2014
  • Type:
  • Partition, inédite
  • Description physique :
  • 1 score (18 p.) ;
    18 pages
    Hauteur: 32 cm
    Largeur: 24 cm
  • Information sur la langue
  • Langue principale: Afrihili
  • Renseignements supplémentaires :
  • pour mezzo-soprano
    En 1 mouvement

    HARMONIC DRONE
    The piece requires a tonic and dominant harmonic drone of D flat / A flat, equivalent to Sa and Pa in D flat, in Indian terminology. The favoured choice is an acoustic tanpura or an electronic version of this sound, such as a tanpura box (eg. “Radel” products). Nowadays (2012), there are iPhone applications such as “iTanpura – Tanpura Player” – in this case, select D flat for Sa and A flat for Pa. The use of another instrument (acoustic or electronic) is possible, but should emulate the tanpura shift between tonic and dominant.

    If an electronic drone is used, it should play in 2 or 4 speakers, depending on the hall. Keeping in mind this is a drone, not an electronic component such as a tape or live electronics, the volume should be relatively low. The audience might even – during animated sections – forget that it is playing. The harmonic drone fades in progressively and should be heard for 8 to 10 seconds before the performer starts to sing. Similarly, the drone fades out for 8 to 10 seconds at the end. The singer’s entrance and exit from the stage may match that of the drone, or not.

    * The harmonic drone, as well as the whole composition, can be transposed to better suit a potential singer’s voice.

    TIME SIGNATURE, TEMPO, FERMATAS and TEMPO FLUCTUATIONS
    Although there is no time signature, the quarter note acts as the pulse throughout the piece. Sections A, B, C and H are set to a Flexible Tempo with gradual pulse fluctuations such as Hold back and Rush. Sections D, E, F and G are set to a Measured Tempo where the quarter note pulse is stable and the performer should render rhythms precisely. However, you will find in these sections a few Hold back and Rush pulse fluctuations. The size of a fermata is proportional to its length. The smaller one indicates a 1 to 2 second suspension, the medium a 3 to 5 second pause and the big one a long pause between 5 and 15 seconds. Once the rhythmical structure is well integrated, the tempo fluctuations should feel quite natural. Once a performer starts learning this piece, it is
    suggested she first ignores fermatas and tempo fluctuations, beating a regular quarter note pulsation to place all rhythms with precision.

    PRONUNCIATION GUIDE included
    Oeuvre déposée au CMC Québec


    Pour voir la partition | To view the score




Demandez une consultation au sujet du répertoire
Suggérer une modification à cette entrée

Disponible Pour :

  • Prêt de la musicothèque
  • Service d’impression sur demande
  • Pour toutes informations à propos de cette oeuvre, envoyez un courriel à atelier@centremusique.ca
TitreDétailsPrixAjouter ce produit
Vaai Irandu pour mezzo-sopranoPour toutes informations à propos de cette oeuvre, envoyez un courriel à atelier@centremusique.ca--
Des copies de cette pièce sont disponibles pour le prêt de: Toronto, Montréal, Vancouver